صندلی مدیریتی

انسان‌ها در زندگی روزمره خود از وسایل و تجهیزات فیزیکی گوناگونی استفاده می‌کنند که بسیاري از آنها، به دلیل خصیصه‌هاي طراحی که دارند، براي استفاده مناسب نیستند و چه بسا کاربر در اثر استفاده از آنها می‌تواند دچار اختلالات جسمانی و روحی شود و این امر در محیط‌هاي اداري سبب کاهش راندمان کاري می‌شود.

استانداردها، دستورالعمل‌ها و تعاریف ارگونومیک فضای اداری
طراحی فیزیکی محل کار تأثیر شگرفی بر روی کار و عملکرد کارکنان می‌گذارد. قرارگیری و طراحی مناسب تجهیزات کامپیوتری و سایر لوازم اداری به همراه پیشگیری از عواملی که به بدن آسیب می‌رسانند از اهداف ارگونومی، استانداردها و دستورالعمل‌ها هستند. افزایش بهره‌وری، بهبود سلامتی و ایمنی، افزایش رضایت شغلی، افزایش کیفیت کار، کاهش از دست دادن نیروی کار، کاهش هدر رفت زمان کار و عدم درخواست غرامت از سوی نیروی کار به واسطه آسیب‌دیدگی‌های کمتر را می‌توان از دیگر مزایای طراحی مناسب و ارگونومیک فضای اداری برشمرد.

آمارها نشان می‌دهد که دلیل اکثر مرخصی‌های استعلاجی درد قسمت تحتانی کمر و گردن است و کارهای فیزیکی طاقت‌فرسا و کارهای اداری از دلایل اصلی تغییر شکل‌های ستون مهره به حساب می‌آید.

یک کارمند در مجموع به طور متوسط در دوران تحصیل و کار، 80 هزار ساعت را پشت میز سپری می‌کند. به دلیل افزایش استفاده از کامپیوتر در اداره‌ها، کارمندان می‌توانند حداقل 8 ساعت کاری را در اتاق کار خود بگذرانند. از این رو یک میز کار خوب باید برای کاربری که از آن استفاده می‌کند، شرایط نشستن راحت و سالم را فراهم کند. چنین صندلی کاری باید حداقل دارای ویژگی‌هایی نظیر قابلیت تنظیم ارتفاع نشیمنگاه، شیب نشیمنگاه قابل تنظیم (4 درجه)، عمق نشیمنگاه قابل تنظیم، قابلیت تنظیم مجزای تکیه‌گاه پشتی صندلی، باز شدن زاویه پشتی، شیب صندلی، قابلیت تنظیم شیب نشیمنگاه، دسته‌هایی با ارتفاع قابل تنظیم، دسته‌هایی با پهنای قابل تنظیم، قابلیت تنظیم ارتفاع و شیب پشتی، در آمدن سطح نشمینگاه به شکل آناتومی بدن کاربر باشد و همچنین از اصطکاک کافی برای جلوگیری از سر خوردن و پارچه نفوذپذیر برای عبور دادن گرما برخوردار باشد.