ارگونومی در محیط کار

اغلب محیط‌های اداری با تمام تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند دست‌کم در یک مورد با هم به اشتراک رسیده‌اند.
آن چیزی نیست جز خستگی.
خستگی در محیط کار معمولاً از نشستن‌های طولانی مدت بر روی صندلی‌های غیراستاندارد و قرار گرفتن در پشت میزهایی با ارتفاع نامناسب ناشی می‌شود.
این موضوع سبب شده تا در چند دهه گذشته مفهومی به نام ارگونومی در محیط کار به‌ وجود بیاید.
مفهوم ارگونومی باعث شد که طراحی مبلمان اداری شکلی نو به خود بگیرد.

ارگونومی در محیط کار

 

چگونه از خستگی در محیط اداری جلوگیری کنیم؟

مارک میدلزورث مالک وبسایت ارگونومی پلاس که سال‌ هاست به آموزش در زمینه سلامت افراد در محل کار می‌‌پردازد.
او معتقد است که برای جلوگیری از خستگی زودرس در فضای اداری تنها کافی است ۱۰ نکته را رعایت کنیم:
  1. مطمئن شوید در طول مدتی که روی صندلی نشسته‌اید وزن بازوهای شما به‌وسیله دسته صندلی‌‌ها یا سطح میز مهار می‌‌شود.
    اگر دست‌های شما بیشتر آویزان باشد شب‌‌ها هنگام استراحت درد بیشتری در ناحیه گردن و شانه‌ها احساس خواهید کرد.
  2.  سعی کنید همواره وزن سر شما به‌ طور مستقیم به گردن وارد شود.
    خم بودن گردن به مدت زیاد می‌ تواند موجب آسیب‌ هایی در قسمت ستون مهره‌ ها شود.
  3. خم نشوید. چرا که خمیدگی در طولانی مدت فشار زیادی به دیسک و مهره‌ های پشت شما وارد می‌ کند. همچنین از نشستن به شکلی که وزن بدن شما بر روی یکی از دست‌ ها بیشتر شود بپرهیزید. به‌ منظور جلوگیری از خمیدگی، صندلی خود را به میز کار تا حد امکان نزدیک کنید به گونه‌ ای که برای تسلط به کار خود نیازی به خم شدن نداشته باشید.
  4. مانیتور کامپیوتر باید به شکل مستقیم روبروی شما و در مقابل چشمانتان قرار گیرد. صفحه کلید نیز باید در برابر مانیتور باشد تا مجبور نباشید برای کار با کامپیوتر سر، گردن و کمر خود را خم کنید.
  5. گذاشتن تلفن بین گوش و شانه اگر چه امر چندان رایجی نیست اما برای برخی ها عادت است. این کار حاصلی جز درد مهره‌های گردن و عضلات شانه را برای شما ندارد پس بهتراست آن را کنار بگذارید.
  6. صفحه کلید و موس باید به اندازه کافی نزدیک هم باشند.تا هنگام کار با کامپیوتر با کمترین حرکت شانه و بازو به آنها دسترسی داشته باشید.
  7. مانیتور کامپیوتر نباید بیش از اندازه به چشم‌ها نزدیک شود.
     چرا که اگر ارتفاع آن پایین‌تر از خط مستقیم چشم‌ها باشد موجب خم شدن گردن به سمت بالا یا پایین می‌‌شود.
    افزون بر این نزدیکی مانیتور به‌صورت بینایی شما را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد و موجب خستگی چشم‌ها می‌شود.
    به‌ طور معمول صورت شما باید به اندازه مچ دست تا بازو با مانیتور فاصله داشته باشد.
  8. نور صفحه نمایش باید به‌میزانی باشد که با چشم برداشتن از آن احساس تاریکی در سایر قسمت‌‌های محیط کار نکنید.
     همچنین از تصاویری با رنگ سفید برای پس زمینه صفحه نمایش خود استفاده نکنید.
  9. پاهای شما هنگام نشستن بر روی صندلی اداری نباید آویزان باشد.
     پس اگر پای شما به زمین نمی‌ رسد بهتر است ارتفاع صندلی را کاهش دهید.
     اما اگر با کاهش ارتفاع صندلی تسلط خود را بر میز از دست می‌دهید می‌توانید از یک زیرپایی استفاده کنید.
  10. پشتی صندلی اداری باید کاملاً با انحنای ستون فقرات هماهنگ باشد.
     امروزه صندلی‌های اداری با قابلیت تنظیم گودی تکیه‌ گاه در بازار وجود دارند.
     یا اینکه می‌توانید از پشتی‌های کوچک کمربنددار برای پر کردن فضای خالی میان کمر و صندلی استفاده کنید.

 

 

 

طراحی دکوراسیون اتاق مدیریت

طراحی دکوراسیون داخلی اتاق مدیریت

علاوه بر رفتار مدیرعامل دکوراسیون محیط، مبلمان و چیدمان اکسسوری هاست که بر مشتری و مخاطبان تاثیرگذار است.
به همین دلیل باید طراحی دکوراسیون اتاق مدیر عامل را با حساسیت بیشتری انجام داد.
برای طراحی دکوراسیون اتاق مدیریت باید ابتدا اهداف خود را از طراحی دکوراسیون این اتاق تعیین کنید.
از اتاق مدیریت می توان به عنوان قلب تپنده یک سازمان و مجموعه نام برد.
 به‌علت این که یک مدیر باید تایم زیادی را در اتاق خویش میگذراند باید پلان اتاق مدیریت به‌گونه‌ای باشد تا انرژی مدیر را حفظ کند.
دفتر مدیریت جز مهمترین بخش‌های هر مجموعه است که باید به طراحی دکوراسیون آن توجه ویژه ای داشت.
البته همه اتاق ها و فضاهای اداری باید با بالاترین کیفیت طراحی شوند.
اما اتاق مدیریت به دلیل این که پذیرای مهمان ها و افراد مهمی است که سازمان و مجموعه با آن ها در ارتباط است نیازمند توجه بیشتری است.

پلان اتاق مدیریت

در هر اداره یا سازمان طراحی دکوراسیون اتاق مدیریت مهم ترین موضوع در دکوراسیون اداری است.
به همین دلیل بهتر است تا در شروع کار دکوراسیون داخلی اداری مدرن بهترین اتاق را برای طراحی پلان اتاق مدیریت آماده کنید.

چرا باید به پلان اتاق مدیریت توجه کنید؟

زیرا اتاق مدیر عامل محل انجام کارهای مهم، برگزاری جلسات کاری، بازدیدها و کارهایی از این دست است.
به همین دلیل باید اهمیت زیادی برای طراحی پلان اتاق مدیریت قائل شد.
به هنگام طراحی دکوراسیون اتاق اداری حتما به عملکرد آن توجه کنید.
پلان و طراحی دکوراسیون اداری باید هماهنگ با این مسائل طراحی شود تا بتوان هر ایده دکوراسیون شیک، لاکچری و مدرن را در آن اجرا کرد.

دکوراسیون اداری اتاق مدیریت

انتخاب سبک مناسب برای هر فضایی نیازمند توجه به نکاتی مربوط به محیط است.
اول از همه ابعاد فضا را بررسی میکنیم چرا که به طور مثال فضای کوچک مناسب چینش دکوراسیون اداری کلاسیک نمیباشد و بهتر است از این سبک فاصله بگیریم.
اولین نکته متراژ و ابعاد فضا نور پردازی و سبک پلان محیط نیز بسیار مهم در انتخاب سبک است.
 سلیقه شخصی هم تاثیر بر انتخاب دارد.
در آخر  یکی از مهمترین فاکتورها را برای انتخاب سبک بیان می کنیم.
 نوع کار سازمان و شرکت و دفتر و یا هر کسب و کار دیگری بسیار موثر است.
 که علاوه بر زیبایی کارایی بسیار بالای را دارد و فضای کمتری را اشغال می کند.
 برای طراحی دکوراسیون اداری اتاق مدیریت نیز میتوانیم از دو سبک مدرن و کلاسیک انتخاب داشته باشیم.
بهتر است طراحی و چینش دکوراسیون اداری اتاق مدیریت از سایر فضاهای سازمان زیبا‌تر و شیک‌تر باشد و حساسیت بیشتری را نسبت به دکوراسیون این اتاق به خرج دهیم.
پر اهمیت ترین وسایل برای اتاق مدیریت مبلمان اداری آن است.
و برای انتخاب و چینش آن باید بسیار با ظرافت عمل کرد.
برای انتخاب سبک مناسب اتاق مدیریت باید به تم اتاق یا رنگبندی اتاق نیز توجه داشت و برای طراحی دکوراسیون اداری این اتاق باید از مبلمان اداری شیک و رسمی استفاده
طراحی دکوراسیون در محیط های اداری

ایده های فوق العاده برای طراحی بهتر دکوراسیون محیط اداری

در طراحی دکوراسیون اداری احتیاج به تخصص و مهارت حرفه ای است.
محیط اداری باید به‌گونه‌ ای طراحی شود که علاوه بر رسمی بودن محیط، با هر سلیقه ای ارتباط برقرار کند.
محیط های اداری باید جذاب و دلنشین باشند زیرا میتواند در جذب اعتماد مشتری تاثیرگذار باشد.
همچنین برای کارمندان محیطی دلچسب ایجاد کند  تا با افزایش رضایت شغلی و ایجاد فضایی دوستانه و آرام راندمان کار افزایش یابد.
افراد ساعات بسیاری از شبانه روز را در محل کار سپری می کنند.
به نوعی محل کار، خانه دوم کارمندان محسوب میشود.
بنابراین طراحی دکوراسیون اداری از مواردی است که اهمیت بسیاری برخوردار است.
لازم است به اطلاعتان برسانیم که فاکتور های بسیاری در طراحی دکوراسیون می بایست مورد توجه قرار بگیرند.
 که از جمله این موارد می توان به رنگ و نور پردازی، نوع میز و مبلمان، نحوه چیدمان و … اشاره کنیم.

رنگ و نورپردازی دکوراسیون اداری

 از مهمترین عوامل تاثیر‌گذار در طراحی دکوراسیون اداری، رنگی است که در دیوار و مبلمان استفاده می‌شود.
 بنابراین با توجه به اهمیت رنگ در در طراحی دکوراسیون اداری هرچه طراحان از رنگ های مناسب و شاد تری استفاده نمایند بدون تردید تاثیر مثبت تری در روحیه کارکنان خواهند داشت.
هنگام استفاده از رنگ برای دکوراسیون باید محدودیت های آن سازمان را در نظر گرفت.
در دکوراسیون اداری باید از رنگی استفاده شود که اقبال عمومی با انها همراه باشد و موجب نارضایتی عمومی نشود.
لازم به ذکر است که نباید تنها به رنگ محیط کار اکتفا کرد و نحوه نورپردازی نیز از دیگر موارد پر اهمیت در  طراحی دکوراسیون اداری می باشد.
اگر نور کافی در محیط وجود نداشته باشد خستگی و خواب آلودگی کارکنان را موجب می‌شود.

خرید دکوراسیون اداری

قبل از خرید و طراحی دکوراسیون اداری طرح و مفهوم کلی دیزاین محل کار تعیین می شود.
 در مرحله بعد متناسب با طرح کلی اقدام به خرید مبلمان و لوازم دفتر کار می کنیم.
سبک مبلمان، رنگ مبلمان، طرح و جنس مبلمان از مهمترین عواملی است که در خرید مبلمان اداری باید لحاظ شود.
انواع صندلی های اداری از صندلی های مدیریتی شیک و مجلل گرفته تا صندلی کارمندی ساده و راحت می توانند با ظرافت انتخاب شوند و سهم زیادی در زیبایی محل کار داشته باشند.
همچنین انواع میز اداری از میز های خاص مدیریتی گرفته تا میز کنفرانس و میز کارمندی و کانتر ها به دلیل در معرض دید بیشتر بودن بسیار اهمیت دارند. در بسیاری از ادارات میز پذیرش به عنوان اولین المان قابل رویت در دفتر بسیار حائز اهمیت است.
پس از خرید میز و صندلی اداری به سراغ دیگر ملزومات اداری و وسایل و لوازم جانبی بروید.
طراحی اتاق مدیریت

میز مدیریت مهم ترین عنصر اتاق مدیریت

استانداد هایی برای میز مدیریت و مبلمان اداری تعریف شده است .
بهتر است در زمان خرید این وسایل آن ها را مد نظر قرار دهید.
خیلی از ما تجربه درد در شانه، دست و گردن را داشته ایم.
میتوان با چند تغیر جزئی در وضعیت نستن یا ایجاد تغییرات در ارتفاع میز این موارد را رفع کرد.
قبل از خرید با استانداردهای میز و صندلی اداری آشنا شوید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.
اجزای اصلی برای یک شرکت یا اداره شامل میز مدیریت ، میز کنفرانس، میز کانتر، میز کار گروهی، میز کارمندی، میز پذیرش، میز پذیرایی، پارتیشن اداری، کتابخانه، فایل اداری، کانتر، دیوار کوب و … به بازار عرضه شده اند.
گروه تولید مدیران صنعت کلیه محصولات را به صورت کاملا حرفه ای درلیست خرید خود دارد.

ابعاد استاندارد میز مدیریت

ابعاد استاندارد در میز مدیریت از 180تا 280 سانتی متر است.
برای فضاهای خیلی بزرگ و سفارشی امکان تولید میز با ابعاد بزرگتر می باشد.
ولی نظر ما این است که از ابعاد 350 سانتی متر بیشتر نشود .

جنس میز مدیریت

جنس اکثر میزهای گران قیمت و شیک از چوب طبیعی می باشد که بیشتر از چوب درختان کاج و افرا هستند . این نوع میزها قیمت بسیار بالایی دارند. پس صد در صد این موارد برای شما انتخاب خوبی بر حسب بودجه و هزینه نخواهند بود.  اما میزهای که از جنس چوب ام دی اف، فلز و یا شیشه هستند ارزان تر می باشند .

نکات مهم در هنگم خرید میز مدیریت

  1. سطح میز مدیریت را نگاه کنید

در ابتدا لازم است سطح میز را ملاحظه کنید . اکثرا میزها دارای سطحی متفاوت نسبت به بدنه و پایه ها دارند . برای مثال سطح شیشه ای با بدنه چوبی یا فلزی. حتی ممکن است سطح و بدنه از یک جنس باشند ، اما آن چیزی که مهم است داشتن سطحی یکنواخت ، بدون شیب و صاف است . همچنین بررسی و دقت کنید میز خراش یا ساییدگی نداشته باشد و در زمان استفاده نیز دارای مقاومت بالایی در برابر خراشیدگی باشد .
  1. مونتاژ میز

در زمان خرید حتما به مونتاژ میز مدیریت دقت کنید ، به این معنا که قطعات مرتب و مناسب به هم متصل شده اند یا خیر . همچنین توجه نمایید که سطح رویی میز با پایه باید اتصال محکم داشته باشند تا توانایی تحمل زیادی نسبت به بار وارده را داشته باشد . همچنین باید از کیفیت بالای لولاها نیز اطمینان حاصل کنید .
  1. اندازه گیری محیط

واجب است که اول فضا و محیط اتاق خود را به درستی اندازه گیری نمایید ، زیرا این کار نشان خواهد داد که چه ابعاد میزی برای فضای کاری شما مناسب می باشد . البته باید دقت کنید که مسیر رفت و آمد در محیط را هم در نظر داشته باشید . همچنین مهم است که عرض درب ورودی و درهای اتاق نیز باید به اندازه ای باشد که میز به راحتی داخل شود و بتوان به راحتی آن را جا به جا کرد .

ویژگی های صندلی مدیریت در مبلمان اداری

انواع صندلی مدیریت در مبلمان اداری مدیران صنعت، برای کارکرد با زمان طولانی طراحی شده‎ است.  قابل تنظیم بودن ارتفاع آنها و همچنین نشیمن صندلی، باعث آرامش فرد و مراقبت از ستون فقرات وی می‎شود. صندلی مدیریت، در مبلمان اداری مدیران صنعت دارای تنوع رنگ و طرح می‎باشد.
همچنین صندلی‎های مدیریت بنا به درخواست مشتری می‎تواند از جنس چرم یا انواع پارچه باشد.
در طراحی صندلی مدیریت علاوه بر پرستیژ ، بحث ارگونومی نیز لحاظ گردیده  که در انتخاب صندلی  بسیار مهم است.
صندلی مدیریت اداری خوب و شناخت کافی از آن بسیار مهم است.
شاید هیچ چیز به اندازه یک صندلی اداری در فضای کاری مهم نباشد، پس انتخاب دقیق آن امری ضروری است.
در این راستا می‎توان به نکات زیر در جهت خرید صندلی مدیریت توجه کرد:

ارگونومی صندلی اداری

پشتیبانی از قسمت پایینی کمر:

پشتیبانی از  قسمت پایین کمر در صندلی ارگونومی بسیار مهم است. ستون فقرات کمر دارای یک منحنی درونی است و برای مدت طولانی نشسته باشید، بدون حمایت از این منحنی، منجر به سکته مغزی (که منحنی طبیعی را مسطح می‎کند) و ساختارهای ستون فقرات را کاهش می‎دهد. یک صندلی مدیریت ارگونومیک باید یک تنظیم کمری ( ارتفاع و عمق ) داشته باشد تا هر کاربر بتواند مناسب با آن تنظیمات مربوطه را انجام دهد.

پشتیبانی از کمر:

پشت صندلی مدیریت اداری ارگونومیک باید بسیار راحت باشد.
اگر پشت صندلی جدا از صندلی باشد، باید در ارتفاع و زاویه قابل تنظیم باشد.
این صندلی باید قادر به حمایت از منحنی طبیعی ستون فقرات فرد باشد.
اگر یک صندلی مدیریت از نوع خوب و کارآمد باشد، باید به عنوان یک قطعه کمر و ستون فقرات را بپوشاند.
پشتیه صندلی مدیریت باید در زوایای جلو و عقب قابل تنظیم باشد.
در صندلی ها یک مکانیزم قفل کردن برای جلوگیری از رفتن به سمت عقب، زمانی که کاربر زاویه مناسب را تعیین می‎کند.

مواد صندلی:

در صندلی اداری مناسب، پشت صندلی باید دارای پوشش مناسب برای راحتی در نشستن در مدت زمان طولانی باشد.
داشتن یک پارچه‎ای که هوا جریان داشته باشد بهتر از سطح سخت‎تر است.

دسته صندلی:

دسته صندلی باید قابل تنظیم باشد.
آنها باید آرنج کاربر را راحت بگذارند و شانه‎ها را آرام کنند. ارتفاع دسته باید به گونه‎ای باشد که هنگام تایپ، آرنج‎ها بر دسته قرار گیرد.

قابلیت چرخش صندلی:

سبک سنتی یا صندلی ارگونومیک باید به راحتی چرخانده شود تا کاربر بتواند بدون جابجایی میز به راحتی حرکت کند.
صندلی اداری مدیران صنعت در راستای آن چیزی است که هر کسب‌و‌کار، شرکت و یا سازمان در جستجوی آن هستند. پس دست به کار شده و از انواع صندلی مدیریت اداری دیدن فرمایید، و یا برای بررسی‎های لازم با شماره های زیر با ما تماس حاصل فرمایید.
میز مدیریت

همه چیز درباره میز مدیریت

در اتاق مدیریت باید از وسایل و تجهیزات به روز و کامل استفاده نمائیم. به دلیل برگزاری جلسات مهم در این اتاق باید تجهیزات آن رنگ لعاب دار باشد. به همین خاطر گروه تولیدی مدیران صنعت برای دسته میزهای مدیریتی خود از یراق آلات با کیفیت عالی استفاده می نماید. معمولا طراحان ما با توجه به بازدید از فضا و دکوراسیون داخلی شرکتها و مبلمان اداری، میزهای مدیریتی خاص و متفاوتی طراحی می نمایند. نکته ای که علاوه بر زیبایی در این نوع میزها اهمیت فراوان دارد، احساس راحتی و خستگی مدیران در طولانی مدت می باشد که باز هم مدیران صنعت با رعایت اصول ارگونومی این نیاز را برطرف نموده است.

اندازه میز مدیریتی:

میز مدیریتی به علت حجم کاری مدیر و قرار دادن لوگو شرکت ، مهر ، نامه و سربرگ ها و بسیاری از وسایل مورد نیاز مدیر باید از اندازه بزرگتری نسبت به سایر میز ها برخوردار باشد. به هر میزان که میز مدیریت بزرگتر باشد، مدیر راحت تر به کارها رسیدگی می کند و شاید برخی بر این عقیده باشند که میز بزرگ نشانه اقتدار است.

رنگ میز مدیریتی:

امروزه با توجه به سلیقه افراد انتخاب رنگ میز ممکن است برای همه یکسان نباشد ولی اصولا از طیف رنگ های تیره برای انتخاب میز انجام میشود. رنگ های تیره جذابیت بیشتری دارند و از سوی دیگر بیشتر می توانند توجه ناظرین را به خود جلب کنند. البته این نظریه قطعی نیست و بهترین انتخاب، رنگی است که با دکوراسیون داخلی اتاق مدیریت هارمونی داشته باشد.

طرح و فرم میز مدیریت:

اصولا طراحی میز های مدیریت به صورت حرفه ای انجام میشود که در ظاهر شاهد تفاوت زیاد آنها با سایر میز ها می توان شد در واقع میز های مدیریت ممکن است به صورت کلاسیک، مدرن ، سلطنتی و…. سبک های متفاوت ساخته شود . به این معنا که میز مدیریت از سادگی خارج است و برای آن اشکال زیبا و خاصی استفاده می شود.

ارتفاع میز مدیریت:

باتوجه به اینکه ممکن است ، مدیر از دسته افراد کوتاه قد ویا بلند قد باشد به همین دلیل میز مدیریت نباید خیلی بلند ویا خیلی کوتاه باشد تا دسترسی برای بر داشتن وسایل برای آن به راحتی امکان پذیر باشد .با وجود اینکه برخی این تصور اشتباه را دارند که هر چه ارتفاع میز مدیریتی بلندتر باشد، نشانه اقتدار بیشتری می باشد، مدیران صنعت با در نظر گرفتن جدیدترین استانداردهای روز دنیا، مناسب ترین ارتفاع را برای میزهای مدیریتی ساخت مجموعه خود در نظر می گیرد.

زیبایی میز مدیریت:

یکی از مهمترین فاکتورهای میز مدیریت داشتن طرح زیباست. بهتر است در قسمت پانل جلوی میز که یکی از قسمت های مهم میز مدیریت است، طرح های زیبایی از قبیل قرار دادن قطعات MDFبا رنگ متضاد میز و یا طرح های برجسته استفاده شود.

نحوه قرار دادن میز مدیریت در اتاق:

هر چقدر هر میز مدیریت زیبا باشد، تا زمانی که به طور استاندارد در اتاق قرار نگیرد، زیبایی آن پنهان می ماند. بهترین حالت قرارگیری میز مدیریت به نحوی است که مقابل در ورودی نباشد.