اخبار و مقالات

اهمیت استفاده از رنگ‌ها در محیط اداری و تاثیر آن بر کارکنان

امتیاز دهی
/5

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

رنگ‌ها یکی از راه‌های درک جهان پیرامون هستند و اغلب بسیاری از تعاملات، گزینه‌ها و افکار ما را تحت تاثیر دارند. از سوی دیگر یکی از

ضروریات هر کسب و کاری تاثیر مثبت بر کارمندان و مراجعان به منظور افزایش بهره‌وری، فروش یک کالا یا عقد یک قرارداد است.

با این وصف به نظر می‌رسد که رنگ‌ها می‌توانند با هزینه‌ای بسیار کم نتایج شگفت انگیزی برای شما به همراه داشته باشند.

امروزه یک از ابزارهای کاربردی و کم‌هزینه طراحان برای تغییرات محیطی انتخاب رنگ مناسب و متنوع و ترکیب آن‌ها با یکدیگر است تا بتوانند یک فضا را طراحی و محیط را آماده کنند.

در یک محیط اداری وجود محدودیت موجب می‌شود تا طراحان برای اجرای ایده‌های خود با مشکلاتی مواجهه شوند.

محیط‌ ها معمولا کوچک هستند و یا از فضای خوبی برخوردار نیستند و یا نورگیر مناسبی ندارند و یا با بخش‌های کوچکی تقسیم شده‌اند

که مجال اجرای ایده‌ها را نمی‌دهند.

استفاده از برخی رنگ‌ها در یک محیط می‌تواند موجب تغییر اهمیت و جلوه سایر رنگ‌ها شود. طراحان معمولا از نکاتی ظریف برای انتخاب رنگ‌ها در کنار یکدیگر استفاده می‌کنند.

رنگ‌ها را می‌توان بر اساس تاثیری که بر محیط پیرامون خود می‌گذارند به سه دسته کلی تقسیم کرد : رنگ‌های سرد ، رنگ‌های گرم‌ ، رنگ‌های خنثی.

رنگ‌های سرد

در محیط‌های کاری با فعالیت بدنی زیاد مانند کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، تولیدی ها و شرکت‌های خصوصی می‌توان با استفاده از رنگ‌ها، از خستگی‌ها و تنش‌های احتمالی جلوگیری کرد.

رنگ‌های سرد و ملایم محیطی آرام برای افراد ایجاد می‌کند و موجب رفع خستگی می‌شوند. با این حال شاید این آرامش را برای محیط اداری

خود نپسندید، اما اگر در محیط کار خود با تنش مواجهید یکی از راه‌های آسان برای مدیریت بحران‌های روانی استفاده از رنگ‌های سرد نظیر آبی به منظور ایجاد آرامش در محل کار و رفع اضطراب‌های درونیست.

رنگ‌های گرم

در بسیاری از محیط‌های اداری که ما ایرانی‌ها با آن سروکار داریم فعالیت بدنی چندانی صورت نمی‌گیرد در این بین استفاده از رنگ‌های سرد

و بی روح می‌تواند کسالت و رخوت فضا را دو چندان کند. که هم موجب خستگی و خواب آلوده‌گی شوند و هم در صورت کندی روال کار

دچار استرس و عصبانیت گردد.

در چنین محیط‌ هایی با استفاده از رنگ‌های گرم می‌توان فعالیت افراد را بیشتر کرد.

در محیط‌هایی مانند سالن‌های کنفرانس که نیاز به تعامل حاضرین دارد رنگ‌های گرم موجب تحرک بیشتر افراد و ایجاد محیط گرم‌تر کرد.

با این حال در صورت استفاده زیاد از این رنگ‌ها هم می تواند موجب افزایش استرس شود، پس برای این کار بهتر است که با رنگ‌های

خنثی ترکیب شوند تا حس بهتری ایجاد کنند.

رنگ‌های خنثی

تاثیر فراوانی در این تعادل در فضا دارند.در یک محیط اداری با مساحت کوچک استفاده از رنگ‌های خنثی مانند سفید به شکل غالب می‌تواند

عمق فضا را بیشتر کند. یکی از استراتژی‌های آشکار و رایج استفاده از رنگ‌های برند تجاری (گاهی حتی یک رنگ) در محیط اداری است، اما

این شیوه محافظه کارانه گاهی آنچنان ساده و بی روح و خلاقیت است که بر خلاف تصور برای کارکنان معنای خاصی ندارد.

کلام آخر

استفاده از رنگ‌ها در محیط اداری می‌تواند معرف برند، و همچنین انتقال نوعی پیام برای مشتریان است که می‌تواند با همان رنگ شما را شناسایی کنند و در ذهنشان تداعی کننده‌ی برند و شرکت شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید فروشگاه
برای پیدا کردن محصولات خود شروع به تایپ نام آن کنید...